Суббота, 18.05.2024, 23:58
Приветствую Вас Гость | RSS

Экология

Каталог файлов

Главная » Файлы » Экология

Рабочая программа
06.05.2010, 23:09
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЗАПОРІЗЬКИЙ ІНСТИТУТ ЕКОНОМІКИ
ТА ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ



ЗАТВЕРДЖУЮ 

Проректор ЗІЕІТ 
____________ А.В. Сипко 
«____» __________ 2009 р.. 






РОБОЧА ПРОГРАМА
з навчальної дисципліни
«ОСНОВИ ЕКОЛОГІЇ»
для студентів денної форми навчання напрямів підготовки:

6.030504 «Економіка підприємства» 
6.030601 «Менеджмент організацій» 
6.050102 «Комп'ютерні системи і мережі» 
6.060101 «Промислове та цивільне будівництво» 
6.020303 «Переклад» 

5.03050801 «Фінанси і кредит» 
5.03050901 «Бухгалтерський облік» 
5.03050401 «Економіка підприємства» 
5.03050702 «Комерційна діяльність» 
5.05010201 «Обслуговування комп'ютерних систем і мереж » 









Запоріжжя
2009
 
  Робоча програма з курсу "Основи екології" складена на основі вимог Державного освітнього стандарту вищої професійної освіти підготовки фахівців за напрямами: 6.030504 «Економіка підприємства»,
6.030601 «Менеджмент організацій», 
6.050102 «Комп'ютерні системи і мережі», 
6.060101 «Промислове та цивільне будівництво », 
6.020303« Переклад », 5.03050801« Фінанси і кредит », 
5.03050901« Бухгалтерський облік », 
5.03050401« Економіка підприємства », 
5.03050702« Комерційна діяльність », 
5.05010201« Обслуговування комп'ютерних систем і мереж » 







Укладач: 
виклад. Пархоменко Олена Едуардівна 





Ухвалено на засіданні кафедри 
промислового та цивільного будівництва 
протокол № ____________ 
від ____________________ 2009 р.. 

ВО зав. кафедрою ______________ 
В.О. Чайка 















 
І. ОПИС ДИСЦИПЛІНИ «ОСНОВИ ЕКОЛОГІЇ»

Предмет: взаємозв'язок живих організмів та їхніх угрупувань між собою та з довкіллям 

Мета: забезпечення студентів міждисциплінарними екологічними знаннями та формування природно - наукового базису їх світогляду для використання цих знань в процесі подальшого навчання та практиці професійної діяльності 

Основні задачі дисципліни: 
• дати уявлення про аут-, дем-і сінекологіі; 
• ознайомити з найважливішими екологічними правилами і законами; 
• скласти уявлення про екологічні закономірності функціонування надорганізменних систем; 
• показати різноманіття екологічних зв'язків у природі; 
• сформувати навички використання теоретичних знань в практичній діяльності 

Вивчення курсу передбачає теоретичну підготовку і практичне вивчення матеріалу 

Курс: 2
Семестр: 1 Напрям, 
освітньо-кваліфікаційний
рівень Характеристика
навчальної 
дисципліни

Кількість кредитів:
- національних – 
- ЕСТS –  


Модулів: 1


Змістових модулів - 6


Загальна кількість годин: 54 6.030504 «Економіка підприємства»
6.030601 «Менеджмент організацій»
6.050102 «Комп’ютерні системи»
6.060101 «Будівництво»
6.020303 «Переклад»
5.03050801 «Фінанси і кредит»
5.03050901 «Бухгалтерський облік»
5.03050401«Економіка підприємства»
5.03050702 «Комерційна діяльність»
5.05010201 «Комп’ютерні системи»

бакалавр
 
Нормативна

Лекції: 16 годин
Практичні: 10 годин


Самостійна робота:
26 години


Форма підсумкового контролю: залік

Студенти, що пройшли підготовку по дисципліні «Основи екології» повинні: 

МАТИ ЗНАННЯ: 
• про структуру біосфери, взаємозв’язок організмів між собою і середовищем, про різнорівневі екосистеми; 
• про вплив сучасного виробництва, міст, побуту на навколишнє середовище та здоров'я людини; 
• про глобальні екологічні проблеми, екологічному моніторингу та про міжнародне співробітництво в галузі охорони навколишнього середовища; 
• про концепцію сталого розвитку суспільства 

РОЗУМІТИ: 
• місце і роль людини в структурі біосфери (уникнення антропоцентризму); 
• проблемні питання соціально-природного середовища 

ЗНАТИ: 
• нормативи якості навколишнього природного середовища; 
• спеціальну екологічну термінологію; 
• основи екологічного законодавства 

УМІТИ КОРИСТУВАТИСЯ: 
• довідковою літературою з екології та з питань навколишнього середовища; 
• аналітично-статистичними матеріалами екологічного спрямування 

УМІТИ ОЦІНЮВАТИ: 
• вплив підприємства, на якому будуть працювати, на навколишнє природнє середовище; 
• стан навколишнього середовища на території проживання, роботи та відпочинку; 
• достовірність екологічної інформації та цілей таких публікацій в засобах масової інформації 
 
Перелік дисциплін, пов'язаних з вивченням курсу «Основи екології»



  Програма курсу розрахована на студентів небіологічного профілю і не вимагає попередньої спеціальної підготовки з біологічних питань. Дисципліна безпосередньо пов'язана з фізикою, хімією, математикою, географією. Вона спрямована на розширення природничо-наукового світогляду слухачів в області живої природи, мінімально необхідного для університетської освіти. 





 
II. СТРУКТУРА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ 
«ОСНОВИ ЕКОЛОГІЇ»
за кредитно-модульною системою




№ Змістові модулі Кількість годин

з/м 
 лекції практ. самост. всього 
1 Введення

 2 4 6
2 Біосфера

 4 2 4 9
3 Середа та умови існування організмів
 2 2 4 9
4 Природні і антропогенні фактори впливу на біосферу
 4 2 4 9
5 Захист навколишнього середовища від антропогенних забруднень і раціональне природокористування
 2 2 4 9
6 Висновок

 2 2 4 8
Модульний контроль (залік)

 2 2 
Всього
 16 12 26 54




  
 
ІІІ. ЗМІСТ ТЕМАТИЧНИЙ МОДУЛЬ

Тема 1. Введення 

1. Навколишнє середовище та НТП 
2. Виникнення, історія розвитку, мета і завдання екології 
3. Предмет дослідження 
4. Основні поняття і закони курсу основи екології 

В результаті вивчення теми студенти повинні знати: 
- Проблему взаємовідносин суспільства і природи 
- Основні причини та особливості сучасної екологічної кризи 
- Сучасне визначення екології як науки, її предмет, цілі, завдання 
- Історію розвитку екології 
- Основні напрямки екології 
- Основні екологічні терміни 

Література: (30, 31, 34, 37) 


Тема 2. Біосфера 

Лекція № 1 
1. Структура біосфери. 
2. Жива речовина та його роль в еволюції біосфери 
3. Функціональна цілісність і забезпечення стійкості біосфери 

Лекція № 2 
1. Глобальний кругообіг речовин у природі 
2. Ефект самоочищення 

В результаті вивчення теми студенти повинні знати: 
- Загальні властивості біосфери; 
- Склад і функціонування біосфери; 
- Кругообіг речовин та енергії в біосфері; 
- Основні форми антропогенного впливу на біосферу 

Література: (6, 17, 19, 24, 25, 42, 48) 

Тема 3. Середа і умови існування організмів 

1. Фактори навколишнього природного середовища та їх вплив на організми 
2. Харчові ланцюги 
3. Екологічні піраміди 
4. Екосистеми 

В результаті вивчення теми студенти повинні знати: 
- Види екосистем, їх особливості та адаптації організмів, що мешкають в них; 
- Динаміку екосистем, проблеми стабільності екосистем; 
- Поняття екологічної сукцесії; 
- Типи харчових ланцюгів, 
- Поняття про трофічні рівні; 
- Екологічні піраміди Ч. Елтона 

Література: (1, 16, 18, 41, 43) 


Тема 4. Природні і антропогенні фактори впливу на біосферу 

Лекція № 1 
1. Природні фактори 
2.Антропогенний вплив 
3. Екологічні кризи і революції

Лекція № 2 
1. Техносфера 
2. Сучасна екологічна ситуація 

В результаті вивчення теми студенти повинні знати: 
- Основні джерела забруднення навколишнього середовища; 
- Екологічні фактори та їх вплив на навколишнє середовище; 
- Сучасні екологічні проблеми 

Література: (33, 36, 38, 39, 41, 42) 


Тема 5. Захист навколишнього середовища від антропогенних забруднень і раціональне природокористування 

1. Класифікація та характеристика методів захисту навколишнього природного середовища. 
2. Правові та соціально-економічні аспекти захисту природи. Активні і пасивні методи. 
3. Основні методи захисту від матеріальних і енергетичних забруднювачів 

В результаті вивчення теми студенти повинні знати: 
- Поняття раціонального і нераціонального природокористування; 
- Основні положення раціонального природокористування; 
- Основні Закони України про збереження навколишнього середовища; 
- Головні напрямки подальших економічних реформ природокористування 

Література: (10, 12, 16, 26, 27, 28) 


Тема 6. Висновок 

1. Екологія та управління якістю навколишнього середовища. 
2. Міжнародне співробітництво в галузі охорони природи 

В результаті вивчення теми студенти повинні знати: 
- Про систему державного природоохоронного законодавства та відповідальність за екологічні правопорушення; 
- Основні принципи організації та діяльності органів екологічної безпеки України; 
- Міжурядові екологічні організації, програми, конференції 

Література: (39, 41, 47, 49) 


ІV. ТЕМАТИКА ТА ЗМІСТ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ

Заняття 1: Сучасні екологічні проблеми та теорія сталого розвитку 
1. Глобальні проблеми сучасності, місце екологічної проблеми серед них 
2. Основні рішення, прийняті на конференції ООН з навколишнього середовища і розвитку (червень 1992 р., Ріо-де-Жанейро) 
3. Концепція сталого розвитку суспільства, її основні аспекти 

В результаті виконання роботи студенти повинні знати: 
- Поняття «екологічна свідомість», «сталий розвиток», «екологічна культура», «екологічне виховання»; 
- Закони соціоприродного розвитку; 
- Соціоекологічну рівновагу 
вміти: 
- Бачити екологічну проблему, аналізувати її, давати оцінку наслідків діяльності людини на природу; 
- Застосовувати знання про екологічні закономірності для обгрунтування заходів з охорони навколишнього середовища 

Література (2, 4, 5, 6, 10, 13, 15, 16, 17, 18, 21, 28) 


Заняття 2. Сталий розвиток - умова виживання людства. 
1. Круглий стіл. 
Теми повідомлень: 
• Оцінка ефективності зроблених в останні 10 років зусиль з подолання глобальної екологічної кризи 
• Демографічний вибух 
• Рішення продовольчої проблеми 
• Боротьба з бідністю 
• Фінансова допомога бідним країнам 
• Здоров'я населення 
• Військові конфлікти і витрати 
• Збереження біологічного різноманіття 
• Турбота про ліси
• Дефіцит прісної води 
• Скорочення виробництва озоноруйнівних речовин 
• Важливі геополітичні зміни 

В результаті виконання роботи студенти повинні: 
знати: 
- Теорію сталого розвитку; 
- Поняття екологічної кризи 
вміти: 
- Робити висновки про реалізацію концепції сталого розвитку на локальному рівні 

Література (1, 13, 28) 


Заняття 3. Взаємодії суспільства і природи в історії цивілізації 
1. Як історично змінювалося ставлення до природи 
2. Роль людини в динаміці процесів біосфери 
3. Передумови переходу до ноосфери 
4. Екологічні потреби людини 

В результаті виконання роботи студенти повинні: 
знати: 
- Поняття «ноосфера», «техносфера», «соціосфера», «ценозу», «популяція», «гомеостаз»; 
- Етапи взаємодії людини і природи 
вміти: 
- Робити висновки про особливості розвитку екологічної культури в умовах глобалізації 

Література (17, 19) 


Заняття 4. Урбанізована середовище перебування людини. Трудова та рекреаційна середа 
1. Компоненти урбанізованого середовища 
2. Технофільность природних ландшафтів 
3. Головні функції міст та їх роль у житті країни 
4. Основні особливості життя городян 
5. Макро-і мікросередовища взаємодії жителів міст 
6. Характеристика компонентів трудового середовища 
7. Рекреаційна середу. Її вплив на громадську та індивідуальне здоров'я 
8. Спосіб життя. Приклади різних способів життя людей. 
9. Якість життя людей 
В результаті виконання роботи студенти повинні: 
знати: 
- Поняття «толерантність організму», «життєвий потенціал», «бюджет життя», «громадське здоров'я», «індивідуальне здоров'я», «рекреаційна середовище»; 
- Як формується інформаційне поле великого міста і як воно впливає на поведінку городян; 
- Яким чином планування міста, його забудова та архітектура впливають на спосіб життя городян; 
- Від чого залежать показники трудової діяльності 
вміти: 
- Формувати програму з безпеки міста; 
- Оцінювати якість громадського здоров'я; 
- Наводити приклади вдалих і невдалих рекреаційних систем 

Література (3, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 20, 22, 23, 26) 


Заняття 5. Вплив внутрішніх і зовнішніх оболонок Землі на стан організму людини 
1. Аналіз даних про внутрішню будову, хімічний склад, особливості перебігу процесів тощо у внутрішніх оболонках Землі 
2. Визначення зв'язку між станом здоров'я людини і змінами у зовнішніх оболонках Землі 

В результаті виконання роботи студенти повинні: 
знати: 
- Характеристику гравітаційного, магнітного і теплового полів та особливості їх впливу на здоров'я людини; 
- Характеристику озонового шару, причин його руйнації та реагування на ці процеси людства, а також причини виникнення зможу, кислотних дощів, інших кліматичних змін, що впливають на стан здоров'я людини 
вміти: 
- Характеризувати кожну зовнішню оболонку Землі, їх фізичні властивості, хімічний склад; 
- Характеризувати сучасне екологічне становище зовнішніх оболонок Землі у глобальному і локальному вимірах 

Література (29) 








 

V. САМОСТІЙНА РОБОТА

  Самостійна робота передбачає роботу з матеріалами періодичної преси, мережі INTERNET та літературою читального залу. 
 Крім того, в самостійну роботу студентів входить: 
- підготовка до семінарських і практичних занять 
- підготовка до виконання тестових завдань і контрольних робіт 
- підготовка до заліку 
Для самостійного опрацювання студентам пропонуються наступні питання з тим, що не ввішлі до лекційного курсу: 

Тема 1. Введення (4 години) 
Предмет екології, коротка історія, зміст 
Методи екологічних досліджень 
Сучасні уявлення про екологію 
Внесок у розвиток екології вчених стародавнього світу 
Необхідність екологічної культури та екологічної освіти 
Біоцентріичний і антропоцентричний світогляд в екології 
Основні причини конфлікту між суспільством і природою в сучасних умовах 

Література (1, 2, 4, 7, 10, 11, 12) 


Тема 2. Факторна екологія 
Фактори середовища та їх вплив на організми 
Основні середовища життя, адаптивні групи організмів по відношенню до екологічних факторів 
Життєві форми організмів 
Ресурси живих істот, їх класифікація та екологічне значення 
Закон мінімуму 
Закон толерантності 
Різниця між місцем життя та екологічної нішою 

Література (24, 25, 30) 


Тема 3. Популяційна екологія 
Структура та динаміка популяцій: чисельність 
Щільність, вікова структура, статевий склад, зростання популяції 
Внутрішньовидові і міжвидові стосунки в популяціях 
Популяції синантропних видів 
Гомеостаз 
Правило Ю. Одум і теорія К. Фрідеріхса 
Екологічні стратегії, суть екологічної стратегії виживання 

Література (19, 30, 33, 36) 
Тема 4. Концепція екосистем. Біогеоценози 
Трофічна структура біоценозів 
Харчові ланцюги та мережі 
Екологічні піраміди 
Видовая структура біоценозів 
Взаємовідносини між організмами 
Закономірності саморегуляції біоценозів 
Структура, продуктивність, динаміка екосистем 
Основні екосистеми Землі та їх особливості 
Закономірності географічного поширення екосистем 

Література (32, 33, 35, 37) 


Тема 5. Вчення про біосферу 
Структура і межі 
Геосферние оболонки Землі 
Жива речовина біосфери 
Властивості та функції живого в біосфері, біогеохімічні цикли 
Рівні організації життя 
Еволюція - історія життя. Еволюція біосфери 
Ресурси біосфери. Класифікація природних ресурсів 

Література (6, 13, 16, 18, 21, 28) 


Тема 6. Гідросфера 
Ресурси гідросфери 
Споживання води людством 
Якість води 
Стічні води і забруднення водойм 
Евтрофікація водойм 
Водопостачання підприємств, принципи каналізування та водовідведення 
Методи очищення стічних вод 

Література (30, 34, 35, 41, 42) 


Тема 7. Атмосфера 
Ресурси атмосфери 
Склад і структура атмосфери 
Забруднення повітря. Основні забруднювачі атмосфери та їх джерела 
Глобальні наслідки забруднення атмосфери 
Методи очищення газоподібних промислових викидів 

Література (30, 34, 35, 41, 42) 

Тема 8. Літосфера 
Земна поверхня літосфери 
Антропогенні тверді відходи на поверхні літосфери 
Властивості відходів 
Відходи виробництва, їх токсичність та класи небезпеки 
Промислові способи утилізації відходів 

Література (30, 34, 35, 41, 42) 


Тема 9. Екологічні проблеми раціонального використання природних ресурсів 
Класифікація природних ресурсів 
Раціональне використання та охорона надр 
Хімічні та фізичні забруднення навколишнього середовища 

Література (1, 12, 26, 27) 

  Контроль за виконанням самостійної роботи проводиться як під час практичних занять, так і під час написання письмових залікових робіт

















 
VI. РОЗПОДІЛ БАЛІВ ЗА РЕЙТИНГОВОЮ СИСТЕМОЮ ОЦІНЮВАННЯ 
З НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ОСНОВИ ЕКОЛОГІЇ»

Модулі 
Модуль І (М1)

60

Модуль
ний
контроль МК 1 Сума балів за всі
контрольні заходи Максимальна кількість балів за іспит (залік)

Кількість балів за модуль  
Зміс
тові модулі 

ЗМ1 

ЗМ2 

ЗМ3 

ЗМ4 

ЗМ5 

ЗМ6
  



100 



100
Кількість балів за змістові модулі 



10 



10 



10
 

40  

Завідувач кафедри ___________________
Викладач ___________________________


VII. ФОРМИ ПОТОЧНОГО ТА МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛІВ 

Назва форми контролю Термін проведення контролю
Проведення тестів На практичних заняттях № 3, 5
Індивідуальне завдання Перед проведенням модульного контролю

Модульний контроль Після вивчення тем 1-6
Залік Після модулю

 1. Поточний контроль

 До модульного контролю повинні бути:
– виконано індивідуальне завдання .
 

VIII. Питання, що винесено на модульний контроль

1. Екологія як наука. 
2. Екосистеми. 
3. Ланцюги живлення. 
4. Організм і середовище. 
5. Екологічні фактори. 
6. Види адаптації . 
7. Склад і структура популяції. 
8. Динаміка популяцій. 
9. Типи природних спільнот. 
10. Зв'язки видів у співтоваристві. 
11. Динаміка спільноти. 
12. Структура біосфери. 
13. Кругообіг речовини на прикладі азоту, вуглецю, фосфору. 
14. Середа космічна і внутріпланетная. 
15. Антропогенні процеси в біосфері. 
16. Здоров'я людини. 
17. Спадковість як фактор здоров'я. 
18. Типи відтворення населення, демографічна криза. 
19. Ідеї здорового способу життя. 
20. Взаємодія природи і суспільства в різні епохи. 
21. Моделі "світу" і сценарії світового розвитку. 
22. Екологічний підхід до взаємодії суспільства і природи. 
23. Методи соціальної екології. 
24. Закони Б. Коммонера. 
25. Концепція ноосфери В. І. Вернадського. 
26. Моніторинг стану навколишнього природного середовища. 
27. Формування екологічної культури. 












 
Оцінка за модуль (100 балів) складається з оцінок за кожен вид робіт за наступною методикою:

Поточний контроль
(60 балів)
 Практичні заняття № 1, 4 – по 5, № 2 – по 10 балів за участь в роботі 
Індивідуальне домашнє завдання - 10 балів; 
Тестування (заняття: №3, №5) – 15 балів за кожне 

Модульна контрольна робота 40 балів
Всього - 100 балів
 Залік отримує студент, що набрав 40 балів модульного контролю, або за письмову залікову роботу.
































ІX. Список рекомендованої літератури

Загальна 

  1. Арский Ю.М., Данилов-Данильян В.И., и др. Экологические проблемы: что происходит, кто виноват и что делать? - М МНЭПУ, 1997 
  2. Ахутин А.В. Понятие "Природа” в античности и в новое время. – М.: Наука, 1988. 
3. Баранов А.В. Социально-демографическое развитие крупного города. -М. Наука, 1981 
4. Бестужев–Лада И.В. Мир нашего завтра .–М.:Мысль,1986.–269с. ил. 
5. Веpнадский В.И. Совpеменность .–М.:Наука,1986.
6. Вернадский В.И. Живое вещество. - М.: Наука, 1978.
7. Вишаренко В.С. Толоконцев Н.А. Экологические проблемы городов и здоровье человека. Л, Знание, 1982
8. Дворецкая Г. В., Махнарылов В. П. Социология труда: Учебное пособие. Киев,1990. 
9. Дорин А. В. Экономическая социология: Учебное пособие. Минск,1997. 
10. Железнов Ю.Д. Природа человека и общество. - М.: МНЭПУ, 1996.
11. Казначеев В.П., Прохоров Б.Б., и др. Экология человека и экология города: комплексный подход Л, 1988
12. Коммонер Б. Замыкающийся круг: природа, человек, технология. Л. Гидрометеоиздат, 1974
13. Кортен Д. Устойчивое развитие. Общепринятый стереотип и альтернативный взгляд. - М, Социально-экологический Союз, 1998
14. Кравченко А. И. Трудовые ориентации: структура, функции, поведение. М., 1991. 
15. Лосев А.Ф. Философия Мифология Культура. –М.: Изд. полит. лит., 1991.
16. Моисеев Н.Н. Восхождение к разуму: Лекции по универсальному эволюционизму и его приложениям. - М.: ИздАТ, 1993.
17. Моисеев Н.Н. и др. Человек и биосфеpа.–М.: Наука,1985.
18. Небел Б. Наука об окружающей среде. Как устроен мир. Т.1, 2.Пер. с англ. – М.: Мир, 1993.
19. Одум Ю. Экология. (в 2-х т.) М.: Мир, 1986. – 328 и 376 с.
20. Орлова Э.А. Современная городская культура и человек. М, Наука, 1987
21. Пригожин И., Стенгерс И. Порядок из Хаоса. –М.: Мир, 1986.
22. Радаев В. В. Экономическая социология.: Курс лекций. М., 1997. 
23. Ромашов О. В. Социология труда: Учебное пособие. М., 1999. 
24. Стадницкий Г.В., Экология: Учеб. для вузов.- 7-е изд., стер.-СПб.: Химиздат, 2002.-287с.
25. Степановских А.С. Экология: Учеб. для вузов. - М.: ЮНИТИ,2003.703с.
26. Фальцман В. К. Экономическое поведение: человек — фирма — государство — экономика. Т 2. М., 1993. 
27. Федорова А.И., Никольская А.Н. Практикум по экологии и охране окружающей среды: Учеб. пособие для студентов вузов.- М.: Влад 2001.-286с.
28. Введение в теорию устойчивого развития. Под ред Мамедова Н.М. - М., Ступени 2002
29. Залеський І.І., Клименко М.О. Екологія людини: підручник. – К.: Видавничний центр «Академія», 2005. – 288 с. (Альма-матер) 
Додаткова

  30. Киселёв В. Н. основы экологии: Учеб. пособие для вузов. – Минск: Вышэйшая шк., 2002. – 383с.
  31. Радкевич В. А. Экология: Учеб. для студ. Вузов. Минск: Высшая школа, 1998. – 160с.
  32. Горелов А. А. Экология: Учеб. пособие для вузов. – М.:Юрайт, 2001.-311с.
  33. Коробкин В.И., Передельский Л.В. Экология в вопросах и ответах: Учеб. пособие для вузов.-Ростов н/Д: Феникс, 2002.-382с.
  34. Положинцев Б.И. Введение в экологию = INTRODUCSTION TO ECOLODGY/С.- Петерб. гос. техн. ун-т; Центр Междунар. Сотрудничества по Проблемам Окружающей Среды РАН.-СПб.: Химера, 1999.- 90с.- на рус. и англ. яз.
  35. Бродский А.К. Краткий курс общей экологии: Учеб. пособие.-5-е изд.-СПб.:ДЕАН, 2001.-219с.
  36. Никаноров А.Н., Хоружая Т.А. Экология. - М.: Приор: Экспертное бюро, 2000.-304с
  37. Воронков Н.А. Основы Общей экологии: (общеобразоват. курс): Учеб. для студентов вузов: Пособие для учителей.
  38. Экология: Учеб. пособие для студентов вузов/Общ. ред. С.А.Боголюбова.- М.: Знание, 1999.-287с.
  39. Воронков Н.А. Основы общей экологии: (общеобразоват. курс): Учеб. для студентов вузов и учителей.- М.: Агар,1997.-87с.
  40. Тестовые материалы для экологии/ Сост.: Е.С. Минина, Г.В. Васильева, Б.в. Дубинин, А. И . Токарь, Т.М. Капитанова; Новг. гос. ун-т. им Ярослава Мудрого.-Великий Новгород,2006.-41с.
  41. Розанов С.И. Общая экология: Учеб. для вузов.-6-е изд., стер. СПб.: Лань 2005.-288с.
  42. Ревская Н.Е. Экология: учеб. пособие. - СПб.: изд-во Михайлова В.А., 2005.-126с.
  43. Общая Экология: Учеб. для студентов вузов по эколог. Спец./Авт. Сост. А.С. Степановских.-М.:ЮНИТИ, 2001.-509с.
  44. Степановских А.С. Прикладная экология: Охрана окружающей среды: учеб. для студентов вузов.-М.: ЮНИТИ, 2003.-750с.
  45. Вахненоко Д.В. и д.р. Биология с основами экологии: Учеб. Для вузов/ Вахненко Д.В., Гарнизоненко Т.С., Колесников С.И.; Под. общ. ред. В.Н. Думбая-Ростов н/Д: Феникс, 2003.-505с.
  46. Антонов М.Д. Ботаника с основами экологии: Курс лекций/ Новгород. Новг. гос. ун-т. им Ярослава Мудрого.-Великий Новгород,2001.- 157с.
  47. Пономарева И.Э. Экология.- М.: Вентана-Граф, 2001.-269с.
  48. Мамедов, Низами Мустафа оглы, Суравегина И.Т. Экология: Учеб. пособие для 9-11кл. общеобразоват. шк.-М.: Школа-Пресс, 1996.-463с.
  49. Акимова Т.А., Хаскитн в.В. Экология=Ecology:Учеб. для вузов/Под. ред. В.В. Хаскина.- м.: ЮНИТИ, 1998.-454с

Категория: Экология | Добавил: Serginho_PiT
Просмотров: 2043 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Форма входа
Категории раздела
Поиск
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0